tisdag 11 maj 2010

SKO(la)










Skor. Hur svårt kan det vara och köpa skor? Själva köpet är rättså enkelt, men får man rätt sko?




- Om jag står i kassan och under en dag och bara slår in 100par skor så har 98 av dom valt fel sko, två har tur! Man måste få hjälp när man handlar skor, det går inte annars.




Orden kommer från Grappo, känd "gammal" bandyspelare som driver Team Sportia butikerna i Karlstad. Både jag och Martin kan bekräfta, rätt sko, rätt knuten (kommer tillbaka till det) gör en enorm skillnad när du ska springa. Du måste få en sko som är anpassad efter dina behov, hur ofta springer du? Hur långt springer du? Hur springer du?




Martin har köpt nya skor, och fast han snart är 50år så visar det sig att han inte ens kan knyta sina skor!




Grappo började med att göra ett test på Martins fötter, hur står han, hur går han. Efter en kortare analys så hämtar han ett par skor, rätt storlek direkt, skickligt! Martin börjar att snöra..




- Nej, nej , nej ropar Grappo, kom hit ska jag lära dig!


Martin får lära sig hur man knyter löparskor. Vill du oxå lära dig? Ta en tur ner till Team Sportia så lär dom dig!


När Grappo är klar så har inte bara Martin fått en upplevelse av rätt skor, han har även lärt sig knyta dom...och knyta upp dom på rätt sätt.



Så går du i skotankar vet du vart du ska bege dig. Jag kommer att handla skor där så länge jag springer, och det är länge det....

5 kommentarer:

  1. Vi som inte bor i Karlstad och kan hälsa på hos Grappo, kan vi också få lära oss knyta skor? :)

    SvaraRadera
  2. Ja det kan du säkert, knata in på en Team Sportia butik så kan dom säkert hjälpa dig.

    SvaraRadera
  3. Jag shoppar oxå mina träningsskor där och utav Grappo... Han vet precis vad jag vill ha... Och numera även jag... :)

    SvaraRadera
  4. Japp han är grymt kunning den gamle bandyliraren

    SvaraRadera
  5. Den senaste trenden är att springa barfota, eller med minimal dämpning. Precis som vi människor gjorde innan 1971, då Nike lanserade sin första stötdämpande sko.
    Här nedan är en länk med den senaste forskningen från Harvard.
    http://www.youtube.com/watch?v=7jrnj-7YKZE&feature=fvst

    / Peace and Love
    Barefoot Bob

    SvaraRadera