måndag 19 april 2010

Att sätta mål

Nu är det bara 7 veckor kvar till Stockholm Marathon. I fredags blev det en lång springrunda, 3o km, och då hann jag fundera på det här med att sätta mål. Jag hade aldrig kunnat tänka mig att springa 30 km i somras. Det skulle ha varit helt omöjligt! Men genom att att öka en runda med någon kilometer varje vecka så funkar det och nu verkar det till och med möjligt att springa de 42 kilometrarna.

När man ska sätta mål är det viktigt att ha rätt motivation och fråga varför vill jag det här? Varför är det viktigt? För oss var det inte så svårt dels att hjälpa till att skapa en bättre framtid för ett antal barn och dels för att må bättre själva. Nästa steg är att vara realistisk. Kan vi få ihop pengar till 1 dagis? Ja. Kan vi klara ett Marathon? Ja. Under 3 timmar? Nej . (Inte jag i alla fall). Sista steget är att ha en plan hur man ska nå målet.

Så när man hittat motivationen, formulerat ett realistiskt mål och gjort sin plan är det bara att köra.

Ett exempel. Säg att någon kan springa 5 km på 30 minuter idag. den här personen vill bättra på sin hälsa och få mer energi (motivation) och bestämmer sig för att springa som motion. Målet blir att springa 10 km på under 1 timme (realistiskt). Planen blir att springa 3 gånger i veckan, 5 km två gånger och den tredje gången öka på en kilometer varje vecka. (plan)
Vecka 2 springer alltså personen två gånger 5 km och en gång 6 km. Vecka 3 två gånger 5 km och en gång 7 km. Och så vidare... Realistiskt?

Då tar det 5 veckor att uppnå målet. Verkar det lättare än att bara tänka på att springa 10 km under 60 minuter? Mår man bra när man uppnått ett mål? Ökar det motivationen att sätta nya mål?

För mig är det alla gånger ja på dessa frågor och det blir mycket mer motiverande att springa än att bara tänka nu ska jag börja springa tre gånger i veckan.

Några tankar från en målinriktad person

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar