måndag 5 april 2010

Det är därför...

Har ni följt nyhetsrapporteringen senaste dagarna har ni säkert förstått att Sydafrika inte bara är underbar natur, fantastiska viner och ett annalkande VM-slutspel i fotboll. Landet lider fortfarande av sin historia och samhället har en lång väg att vandra innan det kan nå en vardag med respekt för alla människors lika värde.
I det perspektivet kan en blogg om löpning te sig ganska meningslös. Därför kan det vara bra att då och då påminna varandra om vad som driver oss.

I bland kan en bild säga mer en tusen ord, därför tänkte jag dela med mig av några bilder jag tog i februari - den personliga erfarenheten som ligger till grund för mitt engagemang i Running for Khayelitsha.














Det dagis vi samlar in medel till ligger alltså i kåkstaden Khayelitsha i Kapstaden, Sydafrika.
Fram till februari i år fungerade verksamheten i en nedslitet och trångt plåtskjul. Det är nu rivet och kvinnorna som driver dagiset har "flyttat in" i ett rum mitt emot den gamla "byggnaden", ett rum utan fönster eller dörrar och med plåttak, i väntan på ett riktigt hus.















Kidsen, ett 25-tal barn i alla åldrar mellan ett halvt år och 4-5 år, är på dagis medan föräldrarna arbetar. Långa dagar tillsammans med ett par avlönade fröknar och ett gäng frivilliga mammor, med några få leksaker samt varandra.














Ni som själva har barn behöver inte veta mer, eller har jag fel? Alla ni andra som följer bloggen kan läsa mer om hela projektet genom att klicka på loggan för Harrys Foundation här bredvid.

Och glöm inte att köpa några hundra meter lopp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar