söndag 4 april 2010

Jag borde... Jag skulle.. Om jag bara hade tid...

Pär, Gustavo och jag genomför projektet Running for Khayelitsha i första hand för att kunna förändra vardagen och framtidsutsikterna för ett antal barn som växer upp i kåkstaden Khayelitsha under mycket knappa förhållanden.

Men vi vill också inspirera andra att vara ute i naturen och motionera mer. Då mår man bättre och får mer energi. Och om man själv mår bra har man lättare för att få andra att må bättre. Det har vi upptäckt själva.

Jag kan bara gå till mig själv innan jag kom igång ordentligt och räkna upp alla ursäkter jag hade för att inte komma igång att motionera, trots att jag visste att jag skulle må så mycket bättre om jag gjorde det: -Jag hinner inte idag. -Det är redan så sent. -Jag tar det imorgon istället. -Är jag inte lite förkyld? -Det är för kallt ute. -Det är för mörkt. -Jag har precis ätit.

Är det någon som känner igen sig?

Ursäkter finns det massor, men om någon som läser detta bestämt sig för att motionera mer så glöm alla ursäkter. Gör en Nike- Just do it! och börja nu! (på en gång)

Var inte alltför ambitiösa i början. Ta cykeln eller börja promenera till jobbet. Kombinera att gå och springa. Det är bättre att hålla på lågintensivt i 40 minuter än att fullständigt ta ut sig på 20. Är det någon som tror att man blir mindre effektiv på jobbet om man börjar med en ½ timmes promenad och lyssnar på fågelkvitter eller någon schysst musik i hörlurarna?

Det tar 21 dagar att skapa en vana, så lägg upp en plan för de närmsta 21 dagarna och håll er till den. Sedan kommer vanan att bli ett behov som ni gör med glädje.

Tror ni mig inte?

Testa själva.

Just do it!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar